Somnul este motorul nostru de energie: cum îl turăm la maximum?

Suntem o societate care celebrează nesomnul și supraviețuiește pe bază de remedii contra oboselii cronice. Pentru prima oară însă, oamenii de știință și liderii de opinie încep să vorbească despre importanța orelor de odihnă și despre riscurile la care ne supunem în absența lor. Și totuși… de unde începem să ne recâștigăm orele de somn pierdute?

De câte ori ați auzit pe cineva lăudându-se că doarme 8 sau 9 ore pe noapte, neîntrerupt? Dar reversul monedei: persoane care se băteau cu pumnul în piept că rezistă eroic unui program infernal de lucru cu doar patru sau cinci ore „furate” în fiecare noapte, ca și cum odihna ar fi timp irosit? Cu siguranță balanța se înclină radical înspre cea de-a doua categorie.

Oficial, oamenii de știință au decretat că suntem o societate privată de somn. Suntem mai obosiți, mai stresați și mai anxioși decât strămoșii noștri, iar acest lucru se datorează în bună parte faptului că lumea în care trăim promovează absența somnului ca pe un titlu de glorie: putem face mai mult, mai repede, dormind mai puțin, odihnindu-ne mai puțin, trăgând de noi tot mai tare. De ce? Pentru că putem, suntem oameni ai secolului XXI, suntem rezistenți, suntem capabili, putem lucra în cele mai vitrege condiții.

Dacă despre mâncare organică și despre importanța mișcării a început să se mai vorbească în ultimii ani, somnul rămâne poate cel mai vitregit obicei de sănătate al zilelor noastre, deși este chiar mai la îndemână decât celelalte două. Dacă pentru mâncare sănătoasă și sport trebuie să ne organizăm cumva, de dormit oricum dormim în fiecare noapte, contează însă cum și cât. Acolo dau rateu, din nefericire, cei mai mulți dintre noi.

Japonezii – unii dintre campionii recunoscuți ai nesomnului – au inventat și un termen tehnic,  „inemuri”, care desemnează practica oamenilor ocupați de a adormi în timpul întâlnirilor sau al reuniunilor importante, pe motiv de epuizare. Americanii l-au preluat și ei, sub forma conceptului de „prezenteism”. Este sindromul angajatului care se află fizic la locul de muncă, dar are productivitatea și puterea de concentrare aproape de zero, fiindcă este nedormit cronic. Vă sună cunoscut?

Till Roennenberg, profesor la universitatea Ludwig-Maximilian din Munchen, a dovedit că nesomnul alterează radical capacitatea de memorare a creierului, competențele noastre sociale și performanțele fizice per ansamblu. Chiar și la sportivii de top, care glorificau până nu demult nesomnul ca parte a unei rutine atletice obișnuite, s-a dovedit prin studii și experimente că somnul are un impact radical asupra performanțelor.

Chiar mai mult, „The Cumulative Cost of Additional Wakefulness: Dose-Response Effects on Neurobehavioral Functions and Sleep Physiology from Chronic Sleep Restriction and Total Sleep Deprivation”, un studiu complex făcut de o echipă de psihologi (Van Dongen, Maislin, Mullington și Dinges), a dovedit că, după două săptămâni de dormit doar 6 ore pe noapte în loc de 8 sau 9, performanțele unui sportiv ajung la același nivel cu ale unei persoane care a petrecut 24 de ore neîntrerupte fără somn.

Dr.Frank Lipman, fondatorul „Eleven Eleven Wellness Center” din New York, citat de Arianna Huffington în cartea ei „The Sleep Revolution”, a spus la rândul său un lucru demn de ținut minte de către orice om care mai crede că nesomnul înseamnă un plus de eficiență.

Lipman a văzut atât de mulți oameni de succes, în poziții de top, care erau epuizați și nedormiți cronic, cu oboseală întinsă deja pe ani de zile, încât și-a inventat propriul termen pentru ei: CONSUMAȚI. ”Am început să folosesc acest termen, fiindcă exact așa arătau acești oameni. Erau consumați, stinși. Am lucrat ani de zile în Africa de Sud, în zonele cele mai sărace, rurale, am văzut tot felul de boli generate de sărăcie și malnutriție. Dar până să lucrez în New York nu văzusem oameni care să fie efectiv CONSUMAȚI cu totul”. 

Pe baza acestei cazuistici tot mai nefericite, oamenii de știință au început să analizeze în amănunt legătura dintre somn, cantitatea și calitatea lui, și diferite boli ale secolului nostru. Așa s-au dovedit legăturile incontestabile între nesomn și riscul crescut de atac de cord, diabet și obezitate. Toate acestea pe lângă statisticile care arată că numărul accidentelor făcute de șoferii care adorm la volan pe motiv de oboseală generalizată a crescut progresiv în ultimii ani, în toată lumea.

Mai mult chiar, un studiu australian a dovedit că, după 17-19 ore fără somn, creierul manifestă aceeași stare de ceață cognitivă resimțită în general la o alcoolemie de 0,05, iar cu doar câteva ore în plus se ajunge la echivalentul de 0,1 alcoolemie. Totuși, încă nu a inventat nimeni un test de nesomn la volan, în completarea celor de conducere în stare de ebrietate.

Ce putem face noi în legătură cu asta?

Pe lângă tonele de energizante pe care le consumăm anual, și industria farma vinde tot mai multe medicamente legate de anxietate și de tulburările de somn. Remediul nu stă însă, în a bea mai multă cafea și a lua medicamente împotriva neliniștilor interioare. Remediul real este mult mai simplu și mai puțin costisitor pentru buget și sănătate: trebuie să dăm tot ce putem în orele active, dar să ne recâștigăm orele de odihnă. Să ne facem loc pentru ele în program așa cum ne facem loc pentru o întâlnire importantă la job.

Nu doar durata celor 8-9 ore de somn este importantă, ci și contextul în care se produc orele noastre de somn. În loc de pastile și de alte remedii artificiale, avem la îndemână o mulțime de lucruri mici și eficiente, cu impact fundamental asupra factorilor care ne guvernează somnul.

  1. LUMINA 

E lucru dovedit că, pentru un somn bun, trebuie să exilăm din spațiul în care dormim toate dispozitivele cu ecrane emitente de lumină albastră. Gadgeturile noastre de zi cu zi emit o lumină care induce o stare de alertă creierului și suprimă melatonina, responsabilă de rapiditatea cu care adormim și de calitatea somnului nostru. În același timp însă, există gadgeturi care ne ajută să ne recăpătăm calitatea și avantajele unui somn bun.

Un studiu făcut de Van Maanen, Meijer, Van der Hejden și Oort, în 2017, a dovedit că terapia cu lumină Bioptron a generat efecte foarte bune în restaurarea ritmului circadian – acel ceas interior care rulează în fundalul creierelor noastre și alternează ciclurile de energie cu cele de somn, la intervale regulate de timp.

Atunci când noi, din cauza stilului de viață dezordonat, facem din zi noapte și din noapte zi, acest ceas se dă peste cap și începe să ne fie tot mai greu să adormim la o oră decentă și să ne ținem de obiceiurile benefice pentru sănătatea noastră. Câteva minute de lumină medicală Bioptron pe zi restaurează, în timp, ritmurile circadiene normale ale corpului nostru.

2. TEMPERATURA ȘI AERUL

De ce întotdeauna am dormit mai bine și mai odihnitor în escapadele la munte, când închideam ochii într-o cameră proaspăt-aerisită, cu aer curat și rece? Pentru că aerul „tare” de munte, care „ne face somn”, așa cum spuneau părinții noștri, nu este deloc un mit.

Este o realitate tangibilă, aflată acum la îndemâna noastră și nu doar dacă avem norocul să ne fi născut la munte. Putem să ne umplem plămânii cu aer ionizat negativ, asemeni celui de munte, chiar și în mijlocul unui oraș aglomerat și poluat. Cum ar fi să dormim în fiecare noapte, chiar în patul nostru de acasă, ca și cum ne-am afla la o stațiune de la munte?

Soluția se numește TherapyAir iOn, purificatorul de aer care trece tot aerul din locuința ta prin cinci filtre, îl ionizează negativ și captează toate mirosurile neplăcute. Are doar 8,8 kilograme, așa că poate fi mutat cu ușurință prin casă, inclusiv în încăperea în care dormi. Deja după prima noapte de somn cu aer purificat și ionizat vei simți că te trezești cu mintea mai limpede și mai clară, mai odihnit și mai revigorat, chiar dacă ai dormit același număr de ore cade obicei.

Aerul ionizat negativ crește nivelul de energie fizică al corpului, combate stresul și depresiile, întărește sistemul imunitar și luptă împotriva insomniilor.

TherapyAir iOn este prevăzut cu cinci filtre, toate funcționând împreună, ca o unitate integrată: filtru antistatic (elimină mucegaiul, părul și particulele mari de praf), filtru antibacterian (care reține bacteriile mai mari de un micron, polenul și particulele de praf mai mici, care au scăpat de primul filtru), filtrul Hepa (elimină cele mai mici particule de praf, plus fumul de țigară, iar tiabenzadolul neutralizează bacilii, sporii de mucegai și germenii care generează infecții), filtrul antialergic (care neutralizează inclusiv bacteriile Legionella, care colonizează de obicei aparatele de aer condiționat, și conține extract de Ginko Biloba) și filtrul de carbon activ, care elimină toate mirosurile neplăcute. Filtrele sunt ușor de curățat și se înlocuiesc o dată la câteva luni.

De vreme ce mintea și corpul au nevoie de somn ca să efectueze ”reparațiile” necesare după fiecare zi și să pună pe roate procesele de regenerare celulară, este esențial să le punem la dispoziție cel mai bun combustibil posibil. Cât de bine și de rapid s-ar regenera organismul nostru dacă în orele noastre de „reîncărcare” am respira un aer purificat și ionizat negativ, care să oxigeneze așa cum trebuie celulele din corp?

3. MICILE RITUALURI

Medicii specializați în tulburările de somn au început să recomande tot mai des, în locul remediilor medicamentoase complexe, lucruri mici care să inducă somnul – și plăcerea lui – în mintea pacientului.

O pijama frumoasă și confortabilă, în care abia așteptăm să ne strecurăm pentru somn și care este strict rezervată orelor de somn (gata cu pijamalele pe care le purtăm și prin casă, pentru că sunt comode);

Un mic ritual de făcut înainte de culcare: o cremă bună aplicată pe ten, câteva picături de cremă de mâini, o cremă regenerantă pentru corp, ceva care nu doar să ne hrănească pielea, ci să ne dea și senzația că facem ceva pentru noi înșine și că ne răsfățăm mintea și corpul. Noi îți propunem crema de corp și crema de ochi cu efect intens reparator din gama La Danza, una dintre cele mai longevive și cunoscute linii de cosmetice Zepter.

Follow:
Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *