PR la înălțime: Alina Dumitru își împarte viața între avioane și Zepter

Are 10 ani de zbor la activ, iar odată cu lansarea platformei WAW, a devenit și omul-cheie în comunicarea Zepter România. Alina Dumitru a învățat spiritul Zepter direct de la Philip Zepter și a fost prima care și-a imaginat o platformă Zepter despre sănătate și viață bună, dedicată noilor generații. Povestea Alinei este despre toate lucrurile grozave pe care le poți învăța atunci când îți faci curaj să ieși din zona de confort.

Viața Alinei nu se numără în ani, ci în avioanele pe care a zburat ca însoțitor de bord. Când începe să-mi povestească unde a început istoria ei cu Zepter, stă puțin pe gânduri, calculează ceva în minte și apoi îmi spune, sigură: „Da, a fost acum două avioane în urmă…”. Îmi vine să râd, dar pentru ea e o unitate de măsură absolut normală. Atunci, cu două joburi înainte de cel pe care-l are în prezent, au început să se pună în mișcare mecanismele care au adus-o unde e astăzi.

Era în 2009, tocmai o născuse pe fetița ei, Maria, cu un an înainte, și după câteva luni de stat acasă și-a dat seama că trebuie să se reîntoarcă în acțiune. Lucrase în aviația comercială, la Eithad Airways, în Emiratele Arabe Unite, dar nu era sigură dacă vrea să mai facă zbor sau o activitate la sol. Și-a depus CV-ul peste tot și a primit o ofertă de la GAP, ca assistant manager. Cu câteva zile înainte să înceapă, o prietenă a sunat-o s-o întrebe dacă n-ar vrea, totuși, să mai zboare.

Un avion privat înregistrat în Viena avea nevoie de însoțitoare de bord. S-a întâlnit cu proprietarii, au rezonat, a început să lucreze. Își amintește și acum că primul zbor a fost în Grecia și, fiindcă totul s-a întâmplat rapid, echipajul n-a apucat să-i facă niciun training, au considerat că are suficientă experiență și că se descurcă. A avut ceva emoții, dar s-a descurcat. Acest detaliu – al aruncatului în vârtejul acțiunii fără prea multă pregătire prealabilă, se va dovedi relevant și mai încolo, pentru toată viața și cariera Alinei. N-a fost o coincidență, ci un laitmotiv.

Încetul cu încetul, Alina a căpătat dorința de a merge la Viena, hub-ul avioanelor private pe care lucra. Își dădea seama că e o altă lume, o diferență în servicii, și voia să învețe. Încă un element relevant pentru cariera ei: învățatul.

Și-a dat demisia pe un zbor și s-a mutat la Viena. Pur și simplu. Nu avea drept de muncă, nu vorbea limba germană, își făcuse un credit cu o săptămână înainte și era convinsă că trebuie să reușească. Pe parcurs și-a dat seama că nu e atât de ușor, dar a învățat germana, iar într-o zi a venit un telefon, chemând-o la un interviu.

S-a dus la interviu, i-a plăcut și, la fel ca prima oară, șefa însoțitoarelor de zbor i-a spus că n-are timp să o supervizeze, așa că o va lăsa singură pe câteva zboruri.

Deja autonomia și ideea de a învăța lucrurile din mers începuseră să-i placă Alinei, dar după un an proprietarul avionului a dat faliment, iar aparatul de zbor a rămas la sol pe perioadă nedeterminată. Atunci, după cele două avioane deloc întâmplătoare din viața ei, a primit ceea ce numește „telefonul magic”. Șefa însoțitoarelor de zbor cu care lucrase i-a spus doar atât: „Ți-am trimis CV-ul la Zepter, iar dacă acceptă, îți dau un semn”.

Se cuvine o precizare: deși asociem Zepter cu vasele, Bioptron și celelalte produse ingenioase pentru casă, tot din grupul familiei Zepter fac parte și două firme de charter aerian și maritim (despre yacht-ul lui Philip Zepter am scris AICI). Partea de charter aerian se numește Zept Air și e vorba de două avioane private, unul al familiei Zepter și unul folosit pentru chartere.

Pentru cel de-al doilea a fost chemată Alina, când a venit „semnul”. A zburat pe charterele Zept Air, iar într-o zi i-a avut la bord chiar pe Madlena și Philip Zepter. După zbor, a primit un alt telefon: ”Vrem să știm dacă vrei să vii să lucrezi de-acum înainte pe avionul privat al familiei Zepter”.

ȘI, CE AȚI ÎNVĂȚAT ASTĂZI?

Așa a început totul, cu un zbor din Milano, în 2011. Atunci a intrat Alina cu adevărat în universul Zepter, cunoscându-l pe Philip Zepter, despre care știa doar că este un om foarte ferm și dur pe alocuri.

Cu timpul, Alina și-a dat seama că, în spatele imaginii de om dur, se ascunde sobrietate, dar și foarte mult respect pentru angajați, cărora le vorbește mereu cu „dumneavoastră” și cu maximă politețe. Abia după 2 ani de zbor pentru familia Zepter, a început să întrebe despre produsele Zepter. Până atunci, știa că ele există, dar atât. „Îmi făceam jobul, nu dădeam atenție la altceva”, explică Alina. ”Într-o zi am fost curioasă, l-am întrebat ceva, mi-a răspuns, iar după aceea eu am uitat complet de acea discuție. Domnul Zepter nu”.

La ceva timp după, într-un alt zbor, s-a trezit cu o întrebare simplă, dar ermetică, din partea lui Philip Zepter: „Was haben Sie gelernt?”. În traducere: ce ați învățat? Alina s-a dus în bucătăria avionului, s-a gândit bine, nu știa despre ce e vorba, dar și-a dat seama că e o provocare legată de produsele Zepter. S-a întors și i-a spus atât: „N-am învățat, dar sunt dispusă să învăț orice. Dacă-mi spuneți cum și unde, eu vreau să învăț”.

”N-am realizat atunci că e o deschidere de drum, cred că domnul Zepter citise ceva în întrebările mele, i-a plăcut că eram curioasă. Așa că m-a trimis la Belgrad, la un training de o săptămână despre produse și companie”, își amintește ea. ”Acolo am descoperit prima oară Zepter, iar eu, cu două mâini stângi la gătit, am început să învăț, să mă pricep, ba chiar acum aș avea încredere să invit și oameni la masă”.

DE LA UN MOMENT WOW LA O PLATFORMĂ WAW

Intrând în lumea Zepter, viața Alinei s-a schimbat, ceea ce nu e deloc vreo frază metaforică. S-a schimbat la propriu, concret, mai întâi în plan personal. Și-a reorganizat viața și obiceiurile, a început să gătească, să fie atentă la ce consumă și la ingrediente. A început să citească despre nutriție și să facă diferența între produse. Ba chiar s-a documentat și a citit separat, ca să înțeleagă ce e atât de special la vasele Zepter, comparativ cu altele, pe care le-a căutat și le-a testat. „Nu e vorba că n-aveam încredere, dar mie îmi place să am imaginea de ansamblu, să înțeleg”, își amintește ea. Așa a înțeles câtă informație există și cât de bine poate trăi datorită produselor.

Și-a luat mai întâi purificatorul de apă Edelwasser, fiindcă citise despre cât de dăunătoare sunt sticlele de plastic pentru organism și mediu și începuse deja să bea din sticlă de sticlă. Odată cu Edelwasser, a scăpat și de stresul sticlelor de sticlă. Când și-a luat purificatorul de aer și a schimbat prima dată filtrele lui, a văzut că filtrul vechi era negru. A fost încă un moment în care și-a dat seama că n-ar mai putea sta în casă fără el. „Fără copilul meu și fără Zepter, n-aș fi cine sunt eu azi, fiindcă Maria pe de-o parte și universul companiei pe de alta m-au format și m-au schimbat radical, mai mult decât orice curs sau școală”.

 

Așa s-a născut platforma WAW – We All Well, gândită să explice și să dea viață bogăției de informații care stă în spatele fiecărui produs Zepter, și tot așa a devenit Alina, pe lângă cele 16 zile petrecute lunar în zboruri cu familia Zepter, PR Manager-ul Zepter România.

Când a început să facă lucruri „la sol”, cu Zepter România, a ținut să-l asigure pe Philip Zepter că nu intenționează se renunțe la zbor. Nu atât timp cât le poate face pe amândouă. „Was haben Sie gelernt?”, a întrebat-o cândva Philip Zepter. Dacă ar fi să tragă linia acum, ar umple câteva caiete întregi cu lecții însușite în ultimul an și jumătate.

„Mi-a zis la un moment dat că important e să fii specialist în ceea ce faci. Nu trebuie să schimbi din temelii obiceiurile oamenilor, ci să identifici o nevoie și să fii acolo pentru nevoia persoanei. Și să știi să-i explici omului ce produs îi va satisface acea nevoie”.

CUM E SĂ ÎNVEȚI DIRECT DE LA PHILIP ZEPTER

Într-un an și 3 luni, de când face în paralel aviație, PR și platforma WAW, Alina recunoaște că a învățat mai mult decât în toată facultatea. Pe încercate, pe testate, aruncându-se în domenii pe care nu le stăpânea, dar care o intrigau.

Râde când își amintește că, acum vreo 10 ani, era în aviația comercială la Etihad, în Abu Dhabi, și vorbea într-o zi cu o colegă, ce frumos ar fi să poată avea într-o zi un mentor. „Mă gândeam ce frumos ar fi să existe un om care să mă ghideze și să mă ajute să mă formez”, zâmbește Alina. ”Ai grijă ce-ți dorești…”.

Vorbește cu drag de familia Zepter și-mi spune că sunt niște oameni deosebiți, care n-au uitat niciodată de unde au plecat. „Știi, la 11.000 de metri înălțime, în zborurile charter, cunoști foarte mulți oameni care au bani, mulți bani. Eu mai sunt sunt în aviație în acest moment doar pentru că zbor cu familia Zepter, altfel aș fi renunțat. Sunt oameni care respectă munca și te respectă pe tine ca om, iar asta îți dă elan să continui”.

Privind înapoi, la fiecare pas important din viața ei, a fost o persoană care a influențat-o, printr-o vorbă bună la momentul oportun sau prin ceva mai mare, precum acea semnătură în alb: „Dacă vreți, faceți dumneavoastră”. „Parcă am fost mereu văzută și observată dintr-un colț și cineva a apărut mereu să-mi dea un sfat când aveam nevoie”, crede ea.

Demult, când și-a dat demisia pe acel zbor, le-a spus decizia lor celor doi comandanți, un român și un austriac. Românul a zis „Nu, nu, nu-ți da demisia!”, austriacul în schimb i-a zis ”Go ahead, fă-o. Iar dacă te vinzi, nu te vinde ieftin”. I-a rămas asta în minte.

Și cu Philip Zepter a fost similar: a văzut o deschidere, o dorință de a învăța, așa că i-a dat o șansă, fără s-o ceară măcar. „Eu nu uit de unde am plecat, în lumea aviației private îți poți pierde capul foarte ușor. Mie îmi place să stau în lumea mea, cu cărțile mele, îmi place zona asta de dezvoltare și învățare”, recunoaște Alina. Pentru că îl mai întreabă diferite lucruri în timpul zborului, Philip Zepter îi mai aruncă, în treacăt, o invitație ce pare întâmplătoare, dar nu este. „Am o întâlnire cu toți reprezentanții de vânzări din Italia. Dacă doriți, puteți să veniți să asistați. Dar numai dacă doriți, nu-i deloc obligatoriu”.

Așa a ajuns Alina – convinsă că nu are nimic în comun cu marketing-ul, cifrele sau procentele – să adapteze ceea ce a auzit la una dintre întâlnirile la care a participat și să conceapă un plan de aplicare a acelor strategii pe piața din România. ”Nu m-am lăsat până nu l-am pus pe hârtie, mi-am învins o mare preconcepție că eu cu matematica și cifrele nu sunt bună. Am realizat că da, se poate. Ce urmează?”.

Pentru fiecare zbor, ea se ocupă de cumpărarea revistelor pentru familia Zepter, iar acest gest s-a transformat în timp într-un ritual. La început nu știa ce i-ar place lui Philip Zepter, așa că a ales câteva reviste care o provocaseră pe ea prin temele alese și care i se părea că se potrivesc cu profilul Zepter: aveau și ceva legat de medical, și de tehnologie, și de business.

„Cine a cumpărat Harvard Business Review?”, a întrebat într-o zi. „Așa am aflat că e abonat de 20 de ani la revistă. Am descoperit multe lucruri, uneori îmi arată în timpul zborului unele articole, despre vânzări online sau descoperiri medicale, fiindcă îi place întotdeauna să vorbească despre lucruri noi și să scoată oamenii din rutină”.

Rutina n-a făcut parte niciodată din viața Alinei, de la primele zboruri private în care i s-a dat mână liberă și până la ceea ce face acum, cu intuiție și entuziasm.

Și-a găsit mentorul, dar a fost o întâlnire pe care a provocat-o prin felul ei de a fi și prin toate visele și „avioanele” de dinaintea vieții ei din prezent. În definitiv, dacă nu se vede o deschidere și o dorință intuitivă de a învăța ceva nou, cum ar putea cineva să te întrebe, subit, la 11.000 de metri înălțime: „Was haben Sie Gelernt?”.

Follow:
Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *