Omul care conduce Zepter România. Ramona Oprea: ”Profesional, eu însămi sunt un produs Zepter”

Ramona Oprea împlinește anul acesta 5 ani de când conduce Zepter România, 15 ani de când se află în companie și tot 15 de când duce exact stilul de viață pe care îl promovează: mai simplu, mai sănătos, mai practic. Am stat de vorbă despre toate dedesubturile unui brand cu istorie pe piața românească și despre oamenii pasionați care îl fac să meargă. 

Există job-uri și există vocații. Dacă în limba română se spune „lucrez pentru cutare companie”, americanii au un mod mult mai nuanțat de a-și exprima legăturile profesionale, ducându-le în sfera atașamentului vocațional: „I AM WITH this company”. Nu lucrez PENTRU o companie, ci sunt CU această companie. Altfel spus, atât cât sunt aici, sunt trup și suflet pentru companie, fiindcă mă regăsesc în ea. E o diferență de topică a frazei, aparent insignifiantă, dar pe care o înțelegi mai bine doar atunci când cunoști oameni cu adevărat potriviți în locul în care se află, într-atât de mult încât se confundă cu el. Și asemenea oameni sunt rari.

Ramona Oprea, directorul general al Zepter România, este CU compania Zepter de 15 ani, iar asta e evident din prima clipă în care o cunoști și începe să-ți povestească despre brand, despre produse și mai ales despre oamenii ei. Longevitatea pe un post, rarisimă în societatea zilelor noastre, este unul dintre elementele care definesc filozofia organizațională a Zepter, iar Ramona este cel mai bun exemplu. Mai există cel puțin 20 de persoane care se află în companie din 1993-1994, iar cei mai „tineri” au deja 15-16 ani cu Zepter. „E adevărat că oamenii în general vin și pleacă din companii”, recunoaște Ramona, „dar la noi dinamica a fost mereu altfel: aici oamenii vin și rămân”.

E un paradox, fiindcă Zepter este, în esență, o companie bazată pe vânzări directe, un domeniu în care rotația personalului ar trebui să fie mult mai mare decât într-o companie „clasică”, unde oamenii au o muncă de birou caracterizată prin mai multă predictibilitate și rutină. În vânzări fiecare zi începe de la zero, ca și cum s-ar fi dat „delete” la tot ceea ce ai făcut până atunci, iar în Zepter sunt oameni care trăiesc în acest ritm de 20 de ani încoace. Și trăiesc bine, pasionat. Le priește.

Partea cu „delete”-ul nu e deloc o figură de stil: anul Zepter este împărțit în 13 luni a câte fix 4 săptămâni fiecare, iar în fiecare lună agenții de vânzări pornesc efectiv de la zero. Trebuie să-și atingă un anumit nivel de vânzare personală pentru a atinge un anumit grad de comision (de la 17 la 30%, cel mai mare de pe piață), iar evoluția lor în cadrul companiei ține strict de această performanță. Dacă ating un anumit nivel, se califică în postura de manageri și pot ținti acolo unde își doresc. Dar pentru asta, fiecare zi este o nouă piatră de încercare.

La întâlnirea anuală Zepter, desfășurată în luna mai la Intercontinental, am văzut o sală ticsită de oameni veniți din toată țara, care și-au dedicat aproape toată viața lor profesională companiei, și pentru care Zepter încă mai reprezintă un prilej de entuziasm și revelație zilnică.

 

E un lucru pentru care Ramona se consideră norocoasă și unul dintre motivele pentru care îmi spune de mai multe ori, pe parcursul discuției noastre, că oamenii sunt cei mai importanți.

Nu e doar o frază elegantă într-un discurs de marketing, ci o realitate: oamenii sunt actori principali în tot ceea ce înseamnă Zepter. „Eu sunt omul din spatele liniilor, dar ei sunt cei care se află în față”, îmi spune Ramona de mai multe ori. „Cu ei ar trebui să stai de vorbă de fapt, fiindcă ei sunt cei care fac totul să se întâmple”.

Compania este organizată în trei divizii: Home Art, Home Care și Medical. Dacă la început oamenii din fiecare divizie puteau să vândă strict produsele din divizia lor, de circa 7 ani încoace totul s-a reorganizat și fiecare om de vânzări poate să vândă produsele tuturor diviziilor. Cu o condiție: să știe aproape totul despre ele. „În Zepter nu poți să ajungi să vinzi un anumit produs decât dacă treci de training-urile aferente”, explică Ramona. ”Avem o responsabilitate față de clienți, iar omul de vânzări este interfața noastră. Ei trebuie să știe totul, să aibă informația completă și corectă și să o dea mai departe către clientul final. Trebuie să vorbească pe concret, cu lucruri certe”.

Tot la întâlnirea anuală Zepter din mai a luat cuvântul și Gabriela Oprea (o legătură de nume pur accidentală), consultant de vânzări din prima generație Zepter, din octombrie 1993. Actualmente este Director Regional de Vânzări Home Art pe Regiunea de Sud-est și Director coordonator de Vânzări pentru Zepter Moldova.

Este doar un exemplu de om rămas în cadrul companiei de la început, iar unul dintre motive ține tocmai de acest dinamism care face ca nicio zi să nu semene cu alta. ”Mi-a spus că are un training on the job pentru care alți oameni ar plăti sute de euro”, explică Ramona. ”Înveți să vinzi, să-ți construiești o echipă, să gestionezi oamenii, dar mai prinzi și ceea ce nu-ți explică nimeni nicăieri: know-how-ul, experiența. E o școală de viață până la urmă.”

Au fost și oameni care au plecat din Zepter către alte companii și care, aflați la noile lor joburi, au recunoscut că școala Zepter a contat mult pe drumul lor profesional: „Indiferent de conjunctura în care i-a dus viața, toți au recunoscut că la Zepter au învățat să relaționeze cu oamenii, nu doar să vândă produse. Nu e vorba de a vinde, e vorba de CUM vinzi și cum ajungi să înțelegi ce e important pentru un om. E o consiliere personală, o relație mult mai profundă decât cea cu un simplu vânzător dintr-un magazin, pe care nu-l mai vezi a doua oară”.

WAW-ROMANIA: Care crezi că e motivul pentru care oamenii rămân atât de mult alături de Zepter, care e secretul acestui magnetism?

RAMONA OPREA: Industria de vânzări directe are un human touch pe care alte business-uri nu-l au. Eu cred asta foarte mult. În corporații lumea e mult mai procedurală: există un standard și urmărești niște proceduri ca să-ți fie bine și să nu ai mari bătăi de cap. În vânzarea directă și mai ales într-un asemenea tip de organizație cum este Zepter, ai o relație și un contact permanent cu multe persoane. Să zicem că sunt consultant de vânzări: am 10 colegi și zilnic interacționez cu ei, apoi interacționez cu managerul meu direct, cu clienții pe care îi am, cu potențialii clienți. În fiecare zi am o interacțiune umană directă cu foarte multe persoane din tot felul de medii. Trebuie să fii prezent în fiecare dintre ele, să fii implicat și să rămâi în priză. Nu poți să treci prin viață pe pilot automat și nici nu poți să-ți formezi o rutină comodă. Contrează mult asta, să fii contectat cu oamenii, iar acesta este ingredientul care dă latura puternic umană a brandului Zepter.

WR: Cum ai ajuns tu la Zepter, acum 15 ani?

RO: Am început în august 2002, în urma unui anunț. La momentul respectiv lucram de 5 ani în MediaPro, la studiourile Buftea, după ce înainte lucrasem în televiziune, în PROtv. Eram într-o fază în care nu mă mai regăseam în ceea ce făceam și nu mă mai simțeam fericită cu munca mea. Atunci am văzut un anunț la ziar, în scria: „Companie multinațională caută director executiv”.

La vremea aceea mă interesa mai mult partea operațională, așa că am venit, am trecut de interviu și conjunctura a făcut să fim doi oameni numiți la vremea respectivă pe postul de director executiv. Era un director executiv pe parte de operațiuni și de administrare a business-ului – adică exact partea pe care credeam eu că mi-o doresc – și unul pe parte de vânzări.

Am început amândoi în același timp și ideea era să vedem care dintre cele două poziții ni se potrivesc fiecăruia. Trebuia să facem și business administration, dar și vânzări. Și nu știu cum s-au legat lucrurile la mine dar n-am mai rămas pe operațiuni. M-am conectat atât de bine cu echipa și cu logistica de vânzări încât am trecut pe vânzări. Mi-a plăcut și energia oamenilor, așa că m-am regăsit aici. Totuși, pentru că nu veneam din structura clasică de vânzări (care implică să începi în postura de consultant și să crești), am avut mult de învățat. Nu poți să coordonezi niște oameni fără să le înțelegi munca în detaliu, de la mic la mare.

Așa am crescut în companie, practic am crescut odată cu compania. Am fost brand director de Home Art la un moment dat, apoi am fost director executiv de marketing și vânzări și tot așa. Au fost lucruri venite în viața mea la momentul oportun, care nu mi-au dat voie niciodată să mă plafonez. A fost mereu altceva. Altă abordare, altă conjunctură, iar în august 2017 voi împlini 15 ani în companie. Nu-mi pot imagina viața altfel și mă consider pe mine însămi un produs Zepter. Serios (râde). Am trecut prin atâtea încât efectiv eu însămi, profesional vorbind, sunt un produs al ceea ce am realizat și am învățat la Zepter. A fost o creștere organică, firească, și sunt mândră de ea. Cred că de asta sunt și atât de atașată de organizație, de oameni, de produse. Știi, produsele sunt liantul între noi toți. Ele te leagă de brand, la modul sincer. În viața mea nu există altceva, am toate produsele, soțul meu și fetele mele le iubesc și le folosesc și ei. E un mod de viață. Și, odată ce descoperi produsele și îți dai seama cât de ușoară îți fac viața, acel liant e indestructibil.

WR: Înainte să lucrezi aici, foloseai produsele Zepter?

RO: Le cunoșteam, dar nu foarte bine. Aveam o verișoară care fusese prin 1997-1998 consultant de vânzări și de la care cumpărasem câteva produse cosmetice, dar nimic complex. Nu eram familiarizată cu vasele și cu celelalte dispozitive și țin minte că, prima dată când am intrat în sediu, am trecut pe lângă o vitrină în care erau toate produsele și m-am gândit, în sinea mea: „Oare eu o să mi le permit vreodată?”. La acel moment citisem deja despre ele, eram documentată, și mă fascinau, erau niște produse premium.

De asta, la prima ocazie mi-am cumpărat un set de vase. Acelea au rămas vasele de bază în care gătim de ani de zile și tot ele mi-au deschis apetitul pentru mai mult. Tot învățând despre produse, lucrând cu ele, îți spun sincer că nu a existat produs pe care să nu mi-l doresc și să nu mi-l cumpăr. Ele fac parte natural din viața mea. Nu mi-a impus nimeni nimic, pur și simplu m-am convins singură, le-am cumpărat și le folosesc cu drag de ani de zile.

Ideea cu produsele Zepter este să vină firesc în viața ta. Nu sunt lucruri de moment, mofturi pe care le cumperi azi și uiți de ele mâine. Chiar au un impact asupra vieții tale, iar asta face lucrurile simple pentru noi, într-un fel. E mai ușor să vinzi ceva care are efect și care îți aduce și economii, fiindcă în timp vezi clar economia, iar noi avem chiar și calcule clare de economii pentru fiecare produs, nu sunt povești, sunt cifre negru pe alb. La început da, poate părea scump un set de vase, dar eu le am pe ale mele din 2002 și nu mi-a mai trebuit nimic altceva. N-am mai umblat de atunci prin vreun magazin de produse pentru casă, iar investiția s-a amortizat de multă vreme. Când tragi linie și vezi în bugetul familiei că un produs chiar are impact, asta te convinge.

Soțul meu s-a convins cu VacSy, de exemplu, acela a fost produsul care a avut cel mai mare impact asupra lui. I-am povestit de el și nu pot să spun că era din cale-afară de încântat, dar când am venit cu produsul acasă și l-a văzut, a zis „Wow, chestia asta e extraordinară!”. Asta a fost reacția lui, a unui om sceptic. Pentru că e ușor de folosit, pentru că vezi că nu se mai strică mâncarea și nu mai arunci atât de mult și pentru că nu mai ai mirosuri urâte în frigider. A fost un efect instantaneu: ai văzut cum funcționează și te-ai convins singur.

WR: Trăim într-o epocă în care oamenii se preocupă mai mult ca oricând de sănătate, iar motto-ul Zepter – „Live Better. Live Longer” – e mai potrivit ca oricând. Totuși, când ați început voi, în anii 90, nu știu câți rezonau cu treaba asta. N-a fost ușor să vinzi oamenilor un brand premium, vorbind despre prevenție și sănătate.

RO: Așa este, mesajele de sănătate au fost prezente dintotdeauna, dar la început impactul a depins direct de interesul și aviditatea de informație a fiecărui om în parte. Noi am încercat să aducem un plus de calitate vieții oamenilor și să le arătăm că se poate trăi și altfel: mai simplu, mai frumos, mai sănătos. De la început am explicat onest că e vorba de o investiție inteligentă: nu e ieftin, dar oare viața ta nu merită efortul ăsta? Știi, abia după ce ni se întâmplă ceva grav noi ne oprim să ne gândim ce ar fi trebuit să facem. Și ne spunem, în sinea noastră, „Dacă aș fi făcut sau aș fi dres…”. Dar nu e mai bine să ne gândim acum și aici?

Eu înțeleg bine modul de gândire al oamenilor, în special al tinerilor. Într-un fel e firesc. Când ești tânăr, îți zici că mai bine îți iei un televizor sau un telefon scump decât un vas în care să gătești sănătos. ”Asta e pentru mama, nu e pentru mine”. (Râde). De multe ori am auzit asta. Nu e pentru tine, dar când ajungi la 40 de ani și medicul îți spune că ai mâncat cam prost în ultimele zeci de ani și că analizele nu sunt cele mai bune, abia atunci îți dai seama că era și pentru tine. Și, de multe ori din păcate, e prea târziu.

S-a dovedit că din alimentație vin multe boli, vin factori de risc care conduc la afecțiuni cronice. E un adevăr crunt, pe care la 20 sau 30 de ani încă nu-l vezi, fiindcă n-ai familie, obligații sau mari griji. Lumea e a ta și da, poate că atunci ți se pare mai logic să dai 4.000 de lei pe un telefon pe care-l schimbi sezonul viitor, dar să nu dai 300 de euro pe un vas care să-ți rămână în bucătărie toată viața. Totul se rezumă la alegeri: să facem alegerile bune pentru noi, în fiecare moment al vieții noastre.

Follow:
Share:

2 Comments

  1. Ilona Rus Mocanu
    27/06/2017 / 3:55 am

    Felicitari D.na Ramona, va iubesc si va respect pt ce ati realizat,obtinut in Zepter. Cu deosebita stima si respect

    • Ramona Oprea
      03/07/2017 / 1:47 pm

      Va multumesc mult pentru aprecieri si cuvintele frumoase.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *