Omul care conduce Zepter România. Ramona Oprea: ”Profesional, eu însămi sunt un produs Zepter”

Ramona Oprea împlinește anul acesta 5 ani de când conduce Zepter România, 15 ani de când se află în companie și tot 15 de când duce exact stilul de viață pe care îl promovează: mai simplu, mai sănătos, mai practic. Am stat de vorbă despre toate dedesubturile unui brand cu istorie pe piața românească și despre oamenii pasionați care îl fac să meargă. 

Există job-uri și există vocații. Dacă în limba română se spune „lucrez pentru cutare companie”, americanii au un mod mult mai nuanțat de a-și exprima legăturile profesionale, ducându-le în sfera atașamentului vocațional: „I AM WITH this company”. Nu lucrez PENTRU o companie, ci sunt CU această companie. Altfel spus, atât cât sunt aici, sunt trup și suflet pentru companie, fiindcă mă regăsesc în ea. E o diferență de topică a frazei, aparent insignifiantă, dar pe care o înțelegi mai bine doar atunci când cunoști oameni cu adevărat potriviți în locul în care se află, într-atât de mult încât se confundă cu el. Și asemenea oameni sunt rari.

Ramona Oprea, directorul general al Zepter România, este CU compania Zepter de 15 ani, iar asta e evident din prima clipă în care o cunoști și începe să-ți povestească despre brand, despre produse și mai ales despre oamenii ei. Longevitatea pe un post, rarisimă în societatea zilelor noastre, este unul dintre elementele care definesc filozofia organizațională a Zepter, iar Ramona este cel mai bun exemplu. Mai există cel puțin 20 de persoane care se află în companie din 1993-1994, iar cei mai „tineri” au deja 15-16 ani cu Zepter. „E adevărat că oamenii în general vin și pleacă din companii”, recunoaște Ramona, „dar la noi dinamica a fost mereu altfel: aici oamenii vin și rămân”.

E un paradox, fiindcă Zepter este, în esență, o companie bazată pe vânzări directe, un domeniu în care rotația personalului ar trebui să fie mult mai mare decât într-o companie „clasică”, unde oamenii au o muncă de birou caracterizată prin mai multă predictibilitate și rutină. În vânzări fiecare zi începe de la zero, ca și cum s-ar fi dat „delete” la tot ceea ce ai făcut până atunci, iar în Zepter sunt oameni care trăiesc în acest ritm de 20 de ani încoace. Și trăiesc bine, pasionat. Le priește.

Partea cu „delete”-ul nu e deloc o figură de stil: anul Zepter este împărțit în 13 luni a câte fix 4 săptămâni fiecare, iar în fiecare lună agenții de vânzări pornesc efectiv de la zero. Trebuie să-și atingă un anumit nivel de vânzare personală pentru a atinge un anumit grad de comision (de la 17 la 30%, cel mai mare de pe piață), iar evoluția lor în cadrul companiei ține strict de această performanță. Dacă ating un anumit nivel, se califică în postura de manageri și pot ținti acolo unde își doresc. Dar pentru asta, fiecare zi este o nouă piatră de încercare.

La întâlnirea anuală Zepter, desfășurată în luna mai la Intercontinental, am văzut o sală ticsită de oameni veniți din toată țara, care și-au dedicat aproape toată viața lor profesională companiei, și pentru care Zepter încă mai reprezintă un prilej de entuziasm și revelație zilnică.

 

E un lucru pentru care Ramona se consideră norocoasă și unul dintre motivele pentru care îmi spune de mai multe ori, pe parcursul discuției noastre, că oamenii sunt cei mai importanți.

Nu e doar o frază elegantă într-un discurs de marketing, ci o realitate: oamenii sunt actori principali în tot ceea ce înseamnă Zepter. „Eu sunt omul din spatele liniilor, dar ei sunt cei care se află în față”, îmi spune Ramona de mai multe ori. „Cu ei ar trebui să stai de vorbă de fapt, fiindcă ei sunt cei care fac totul să se întâmple”.

Compania este organizată în trei divizii: Home Art, Home Care și Medical. Dacă la început oamenii din fiecare divizie puteau să vândă strict produsele din divizia lor, de circa 7 ani încoace totul s-a reorganizat și fiecare om de vânzări poate să vândă produsele tuturor diviziilor. Cu o condiție: să știe aproape totul despre ele. „În Zepter nu poți să ajungi să vinzi un anumit produs decât dacă treci de training-urile aferente”, explică Ramona. ”Avem o responsabilitate față de clienți, iar omul de vânzări este interfața noastră. Ei trebuie să știe totul, să aibă informația completă și corectă și să o dea mai departe către clientul final. Trebuie să vorbească pe concret, cu lucruri certe”.

Tot la întâlnirea anuală Zepter din mai a luat cuvântul și Gabriela Oprea (o legătură de nume pur accidentală), consultant de vânzări din prima generație Zepter, din octombrie 1993. Actualmente este Director Regional de Vânzări Home Art pe Regiunea de Sud-est și Director coordonator de Vânzări pentru Zepter Moldova.

Este doar un exemplu de om rămas în cadrul companiei de la început, iar unul dintre motive ține tocmai de acest dinamism care face ca nicio zi să nu semene cu alta. ”Mi-a spus că are un training on the job pentru care alți oameni ar plăti sute de euro”, explică Ramona. ”Înveți să vinzi, să-ți construiești o echipă, să gestionezi oamenii, dar mai prinzi și ceea ce nu-ți explică nimeni nicăieri: know-how-ul, experiența. E o școală de viață până la urmă.”

Au fost și oameni care au plecat din Zepter către alte companii și care, aflați la noile lor joburi, au recunoscut că școala Zepter a contat mult pe drumul lor profesional: „Indiferent de conjunctura în care i-a dus viața, toți au recunoscut că la Zepter au învățat să relaționeze cu oamenii, nu doar să vândă produse. Nu e vorba de a vinde, e vorba de CUM vinzi și cum ajungi să înțelegi ce e important pentru un om. E o consiliere personală, o relație mult mai profundă decât cea cu un simplu vânzător dintr-un magazin, pe care nu-l mai vezi a doua oară”.

WAW-ROMANIA: Care crezi că e motivul pentru care oamenii rămân atât de mult alături de Zepter, care e secretul acestui magnetism?

RAMONA OPREA: Industria de vânzări directe are un human touch pe care alte business-uri nu-l au. Eu cred asta foarte mult. În corporații lumea e mult mai procedurală: există un standard și urmărești niște proceduri ca să-ți fie bine și să nu ai mari bătăi de cap. În vânzarea directă și mai ales într-un asemenea tip de organizație cum este Zepter, ai o relație și un contact permanent cu multe persoane. Să zicem că sunt consultant de vânzări: am 10 colegi și zilnic interacționez cu ei, apoi interacționez cu managerul meu direct, cu clienții pe care îi am, cu potențialii clienți. În fiecare zi am o interacțiune umană directă cu foarte multe persoane din tot felul de medii. Trebuie să fii prezent în fiecare dintre ele, să fii implicat și să rămâi în priză. Nu poți să treci prin viață pe pilot automat și nici nu poți să-ți formezi o rutină comodă. Contrează mult asta, să fii contectat cu oamenii, iar acesta este ingredientul care dă latura puternic umană a brandului Zepter.

WR: Cum ai ajuns tu la Zepter, acum 15 ani?

RO: Am început în august 2002, în urma unui anunț. La momentul respectiv lucram de 5 ani în MediaPro, la studiourile Buftea, după ce înainte lucrasem în televiziune, în PROtv. Eram într-o fază în care nu mă mai regăseam în ceea ce făceam și nu mă mai simțeam fericită cu munca mea. Atunci am văzut un anunț la ziar, în scria: „Companie multinațională caută director executiv”.

La vremea aceea mă interesa mai mult partea operațională